

Podobnie jak w innych sztukach, definicje amatorskie i zawodowe nie są całkowicie kategoryczne. Profesjonalny fotograf prawdopodobnie zrobi zdjęcia w celu zarabiania, za wynagrodzeniem lub poprzez wystawienie, sprzedaż lub wykorzystanie tych zdjęć. Fotograf amatorski może fotografować dla przyjemności i rejestrować wydarzenia, emocje, miejsce, jako osoba bez motywacji pieniężnej.
Wywołanie fotografii weselnych
Profesjonalny fotograf może być pracownikiem, na przykład gazety, lub może podpisać umowę na pokrycie kosztów konkretnego planowanego wydarzenia, takiego jak ślub lub zakończenie ślubu, albo zilustrowanie reklamy. Inni, w tym paparazzi i fotografowie, są freelancerami, którzy najpierw robią zdjęcia, a następnie oferują je na sprzedaż lub wystawę. Niektórzy pracownicy, np. detektywi kryminaliści, agenci nieruchomości, dziennikarze i naukowcy, robią zdjęcia w ramach innej pracy. Fotografowie produkujący zdjęcia ruchome, a nie nieruchome, w zależności od kontekstu komercyjnego często nazywają się operatorami zdjęć filmowymi, wideo lub operatorami aparatów fotograficznych.
Konsultacje z fotografem weselnym
Amator może dokonać znacznych sum w konkursach o nagrody pieniężne lub poprzez okazjonalne umieszczanie pracy w czasopismach lub archiwum agencji fotograficznej. Pojęcie “profesjonalista” może również oznaczać przygotowanie się, na przykład poprzez studiowanie akademickie, przez fotografa w poszukiwaniu umiejętności fotograficznych. Nie ma wymogu obowiązkowej rejestracji dla statusu fotografa zawodowego, tak samo jak w innych dziedzinach nieuregulowanej działalności artystycznej, takich jak malarstwo czy pisarstwo, mają tu zastosowanie ambiwalentne lub nakładające się na siebie koncepcje. Fotografowie są również kategoryzowani według przedmiotów, które fotografują. Niektórzy fotografowie badają tematy typowe dla obrazów, takie jak pejzaż, martwe natury i portretowanie. Inni fotografowie specjalizują się w tematyce unikalnej dla fotografii ulicznej, fotografii dokumentalnej, mody, ślubnej, wojennej, fotoreportażu, lotniczej i komercyjnej.
Wyłączne prawo fotografów do kopiowania i używania swoich produktów jest chronione prawem autorskim. Niezliczone rzesze przemysłu kupują zdjęcia do użytku w publikacjach i na produktach. Fotografie oglądane na okładkach czasopism, w reklamie telewizyjnej, na kartach okolicznościowych lub kalendarzach, na stronach internetowych lub na produktach i paczkach, są zazwyczaj nabywane do tego celu bezpośrednio od fotografa lub za pośrednictwem agencji reprezentującej fotografa.